Wat zijn Syncs?

Dagelijks hoor je liedjes in commercials, films en series. Het samenvoegen van beeld en geluid wordt ‘syncen’ genoemd. Ook als je liedjes hoort in games, radio-commercials en online zijn dat vaak zogenoemde syncs. Dat woord is afgeleid van het ‘synchroniseren van beeld en geluid’.

Synchronisatierechten

Wie een liedje wil gebruiken in een film of commercial moet betalen voor de synchronisatierechten. De hoogte van het bedrag hangt af van onder andere de bekendheid van de song, de duur van de licentie, de lengte van het gebruik, het gebied of aantal landen waarvoor de licentie geldt, de media die worden ingezet en het soort project.

De rol van publishers bij syncs

De rol van publishers in de wereld van sync is groot. Het zijn de publishers die afspraken maken met het reclamebureau, de music supervisor, de filmproducent of het merk over de zogenoemde licentie. Inclusief de financiële kant, het maken van de contracten en het ervoor zorgen dat de betaling voor elkaar komt.

Creative pitching en deal-making

Publishers hebben vaak een sync manager in dienst die de sync-deals sluit. Daarnaast heeft hij of zij een netwerk in de reclame- en filmindustrie en houdt zich actief bezig met het promoten van liedjes en songwriters bij filmmakers, reclamebureaus en music supervisors. Vaak denkt een sync manager ook actief mee met de muziek voor commercials, games en films en doet actief suggesties – ook wel pitching genoemd – op basis van briefings waarin staat welke muziek nodig is en welk effect die moet hebben.

“Een sync is de
allergrootste promotie
die je kunt hebben”

 

Jorrit (Haevn)
Songwriter/Artiest