Wat is een Music Publisher?

Als artiest of songwriter kun je tegenwoordig veel doen. Je kunt zelf al vrij goede opnames maken op je computer en ook het releasen ervan kun je vanuit je zolderkamer voor elkaar krijgen. Maar om echt stappen te kunnen zetten is het vaak waardevol om partners te hebben die jou helpen en ondersteunen. Zo’n partner is een music publisher.

Stukje geschiedenis:
het ontstaan van music publishing

Als je een componist of tekstdichter bent is de publisher – in Nederland ook wel muziekuitgever genoemd – jouw zakelijke belangenbehartiger. Om je een idee te geven van wat dat inhoudt, gaan we even kort terug in de tijd.

Voordat muziek op lp’s, cd’s en streaming-platforms verscheen, was het alleen te krijgen als bladmuziek. Zodat mensen met bijvoorbeeld een piano het konden spelen door het te lezen. Publishers zorgden ervoor dat de muziek van componisten op papier werd uitgegeven: bladmuziek. Dat het te koop was in muziekwinkels en dat er muzikanten en orkesten waren die het wilden spelen. En dat het niet illegaal werd overgeschreven en ’gekopieerd’.

Opkomst van de platenmaatschappij

Fastforward naar de tijden van de vinylplaten, in de jaren ’40. Voor het eerst waren er geluidsdragers. Waarop zangers en muziekinstrumenten waren te horen. Die platen werden samengesteld, geperst en naar winkels gebracht door platenmaatschappijen.

Artiesten vs. Songwriters, Platenmaatschappijen vs Publishers

Terwijl de platenmaatschappijen zich bezighielden met de artiesten, dus de uitvoerenders van de muziek- zangers, zangeressen, bands en orkesten – bleef de publisher voor en met de songwriters werken. Hun taak werd onder andere om hen te helpen om artiesten te vinden die hun songs wilden uitvoeren en opnemen. In binnen- en buitenland. Soms door vertalingen te laten maken of nieuwe versies van de liedjes.

Creatives helpen songwriters

Dat is nu nog steeds zo. De creatives die bij uitgevers werken – ook wel A&R managers genoemd, wat staat voor artist & repertoire – helpen songwriters met hun carriere en ook om hun liedjes nog beter te maken. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met andere liedjesschrijvers en producers en ze samen te laten werken, onder andere in writing camps.

“Het is belangrijk
dat er mensen zijn
die je belangen behartigen
en de juiste connecties
hebben”

Jorrit (Haevn)
Songwriter/Artiest

Meer weten?
Bekijk ‘Creatives, writing camps en co-writes’.