Toestemmingsvoorkeuren aanpassen

We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. U vindt gedetailleerde informatie over alle cookies onder de relevante toestemmingscategorie hieronder.

De cookies die zijn gecategoriseerd als ‘Noodzakelijk’ worden in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfuncties van de site.... 

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Geen cookies om weer te geven.

Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Geen cookies om weer te geven.

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Geen cookies om weer te geven.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies om weer te geven.

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.

Geen cookies om weer te geven.

Wat is een
Music Publisher?

Om als artiest of songwriter echt stappen te kunnen zetten is het vaak waardevol om partners te hebben die jou helpen en ondersteunen. Zo’n partner is een music publisher.

Stukje geschiedenis:
het ontstaan van music publishing

Als je een componist of tekstdichter bent is de publisher – in Nederland ook wel muziekuitgever genoemd – jouw zakelijke belangenbehartiger. Om je een idee te geven van wat dat inhoudt, gaan we even kort terug in de tijd.

Voordat muziek op lp’s, cd’s en streaming-platforms verscheen, was het alleen te krijgen als bladmuziek. Zodat mensen met bijvoorbeeld een piano het konden spelen door het te lezen. Publishers zorgden ervoor dat de muziek van componisten op papier werd uitgegeven: bladmuziek. Dat het te koop was in muziekwinkels en dat er muzikanten en orkesten waren die het wilden spelen. 
En dat het niet illegaal werd overgeschreven en ’gekopieerd’.

Opkomst van de platenmaatschappij

Fastforward naar de tijden van de vinylplaten, in de jaren ’40. Voor het eerst waren er geluidsdragers. Waarop zangers en muziekinstrumenten waren te horen. Die platen werden samengesteld, geperst en naar winkels gebracht door platenmaatschappijen.

Artiesten vs. Songwriters, Platenmaatschappijen vs Publishers

Terwijl de platenmaatschappijen zich bezighielden met de artiesten, dus de uitvoerenders van de muziek- zangers, zangeressen, bands en orkesten – bleef de publisher voor en met de songwriters werken. Hun taak werd onder andere om hen te helpen om artiesten te vinden die hun songs wilden uitvoeren en opnemen. In binnen- en buitenland. Soms door vertalingen te laten maken of nieuwe versies van de liedjes.

Creatives helpen songwriters

Dat is nu nog steeds zo. De creatives die bij uitgevers werken – ook wel A&R managers genoemd, wat staat voor artist & repertoire – helpen songwriters met hun carriere en ook om hun liedjes nog beter te maken. Bijvoorbeeld door ze in contact te brengen met andere liedjesschrijvers en producers en ze samen te laten werken, onder andere in writing camps.

“Het is belangrijk
dat er mensen zijn
 die je belangen behartigen
en de juiste connecties
 hebben”
Jorrit (Haevn)

Songwriter/Artiest